PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska
WCAG 2.1 nieslyszacy
PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska

Wazon z ptakami

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Rzemiosło artystyczne
Miśnia
ok. 1745 r.?
porcelana, farby naszkliwne, złocenie
34,3 x 25,7 25,7 cm
Wil.2290

Wazon z ptakami, Wil.2290

Dekoracyjny wazon zdobiony wielkimi wizerunkami ptaków, w zbiorach wilanowskich pozbawiony w XX w. uzupełniającej go pokrywy, opatrzony jest znakiem AR zarezerwowanym dla dworu królewskiego. Niektórzy badacze porcelany skłaniają się ku opinii, że marka ta stosowana była nie tylko w czasach Augusta II Mocnego, ale również i Augusta III Sasa – do 1760 lub nawet do jego śmierci w 1763 r. Inni sugerują, że zapasy naczyń przygotowanych dla pierwszego z nich, a niewykończonych za jego życia, wykorzystywane były przez malarzy manufaktury w okresie późniejszym. Dla datowania wilanowskiego egzemplarza decydujące jest ustalenie na podstawie literatury omawiającej wyroby Miśni, skąd czerpano wzorce barwnych przedstawień.

Otóż w kwietniu 1745 r. pozyskano do tej wytwórni porcelany pierwszy tom Historii naturalnej ptaków Eleazara Albina, opublikowanej w trzech tomach w Londynie w latach 1731–1738. Odpowiedzialny za działalność artystyczną Johann Gregorius Höroldt miał go powierzyć malarzowi Christianowi Gottlobowi Hentzschelowi, sprawującemu nadzór nad częścią zbioru rycin i atelier malarskim. Te barwne, graficzne wizerunki z atlasu ornitologicznego musiały tak bardzo podobać się zarówno wykonawcom dekoracji na porcelanie, jak i jej nabywcom, że często stanowiły główny lub nawet jedyny motyw (czasem zakomponowany w wydzielonych rezerwach) dekoracji powierzchni naczyń. Sztychowane wzory nie były kopiowane dosłownie, gdyż - zachowując pozy ptaków i szczegóły wyglądu - dekorator porcelany łączył różne ich gatunki, stosował kolory zgodnie z własnymi upodobaniami lub modyfikował wygląd gałęzi, na których siedziały. Takim przykładem odautorskiej interpretacji jest właśnie papuga ze skierowaną w dół głową z wazonu wilanowskiego, wzorowana na ilustracji znajdującej się na 13 karcie w.w. tomu atlasu. Wyobrażenie to, opisane jako Papuga brazylijska, nazwana przez Anglika Laureya, prezentuje odmiennie ubarwionego ptaka, trzymającego się poziomej gałęzi, z umieszczonym poniżej owadem przypominającym cykadę. Identyczny motyw, choć w jeszcze innej kolorystyce, zastosowano na wazonie z pokrywą ze zbiorów manufaktury w Miśni, gdzie w wydzielonej z żółtego tła rezerwie zestawiono go z wizerunkiem papugi ujętej w odmiennej pozie.

Barbara Szelegejd


Podziel się:
Wykop Facebook
2019-01-03
55_ceramika_mini.jpg

Ceramika europejska. Galeria rzemiosła artystycznego (artykuł)

Publikacja rozpoczynająca serię „200 lat Muzeum Wilanowskiego” przedstawia w skrócie dzieje wilanowskiej kolekcji ceramiki. Wybrane przykłady tego rodzaju sztuki zdobniczej, powstałe od XV do 2. poł. XIX w., zestawiono w kolejności rozpoczęcia wytwarzania danego tworzywa na terenie Europy.

Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Muzeum w Internecie

Partnerzy

Sponsorzy

Idea & Design
Copyright © Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych na naszej stronie internetowej oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych Użytkowników. Pliki cookies mogą Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż akceptują Państwo stosowanie plików cookies. Potwierdzam, że aktualne ustawienia mojej przeglądarki są zgodne z moimi preferencjami w zakresie stosowania plików cookie. Celem uzyskania pełnej wiedzy i komfortu w odniesieniu do używania przez nas plików cookies prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką prywatności.

✓ Rozumiem