PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska
nieslyszacy
PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska

„Święta Katarzyna Aleksandryjska” Friedricha Theodora Michaela Johna

Poz. kat. 28 - Św. Katarzyna Aleksandryjska.jpg

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie przygotowało wystawę „Leonardiana w kolekcjach polskich”, która jest dostępna dla publiczności do 15 października 2020 r.

Jednym z dzieł sztuki, które można zobaczyć na wystawie, jest rycina Friedricha Theodora Michaela Johna (1769–1843) pochodząca z tzw. Starego Zasobu w zbiorach Biblioteki Jagiellońskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, przedstawiająca świętą Katarzynę Aleksandryjską trzymającą palmę i pogrążoną w lekturze otwartej książki.

W trakcie prac badawczych prowadzonych w związku z wystawą „Leonardiana w kolekcjach polskich” udało się ustalić bardzo interesujące fakty dotyczące tego przedstawienia. W XIX w. identyczna rycina znajdowała się w kolekcji rodziny Von Adamovicsów w Wiedniu, łączona ze „szkołą Leonarda da Vinci”, co znajduje potwierdzenie w materiale źródłowym[1]. Na dużą popularność kompozycji z pewnością miały wpływ: niezwykle prestiżowa atrybucja (autorstwo przypisywane samemu renesansowemu mistrzowi) oraz nie mniej zaszczytna proweniencja malarskiego wzorca.

Obraz Bernardina Luiniego „Popiersie świętej, z palmą, czytającej” przed 1865 r. należał do kolekcji Marie-Caroline de Bourbon-Sicile księżnej de Berry (1798–1870) w Palazzo Ca’ Vendramin Calergi nad Canal Grande w Wenecji[2]. Kiedy w paryskim Hôtel Drouot w kwietniu i maju 1865 r. kolekcja była rozprzedawana, „Popiersie świętej” prezentowano jako dzieło Leonarda da Vinci pt. „Głowa młodej kobiety ukoronowanej bluszczem i czytającej” (Téte de jeune femme couronnée de lierre et lisant)[3]. 27 listopada 2018 r. w Domu Aukcyjnym Christie’s w Paryżu dzieło zostało sprzedane za sumę 1 207 500 euro (tym samym ustanowiony został nowy rekord aukcyjny dla obrazów Bernardina Luiniego).

Więcej o wystawie „Leonardiana w kolekcjach polskich”: tutaj.

Mecenas wystawy:

logo Mazurkas Travel Poland


[1] Katalog der Gemälde-Sammlung des seligen Herrn Valentin Andreas von Adamovics, königl. bayerischen Hofrates, bestehend aus ausgezeichneten Original-Ölgemälden, welche zum Verkaufe im ganzen oder in einzelnen Stücken angeboten werden, [w:] T. v. Frimmel, Lexikon der Wiener Gemäldesammlungen. Buchstabe A bis F (mit zwei und achtzig abbildungen), München 1913, online: https://digi.ub.uni-heidelberg. de/diglit/frimmel1913bd1/0056 (dostęp: 09.08.2019), s. 34, il. 2.
[2] B. Luini, Une figure de sainte, en buste, avec une palme et lisant les Ecritures, Christie’s, The Exceptional Sale, Paris, 27 November 2018, Sale 16413, Lot 508, https://www.christies.com/LotFinder/lot_details.aspx?intObjectID=6167650 (dostęp: 18 V 2019).
[3] Catalogue des Tableaux Anciens & Modernes composant la Galerie du Palais Vendramini, a Venise, et appartenant a Mme la Duchesse de Berry … Publique, le Mardi 18 Avril 1865, https://archive.org/details/demoder00pill/page/40 (dostęp: 18.05.2019), s. 41, kat. 184.



2019-09-12
C47880 Salvator Mundi WWW.jpg

Tajemniczy wizerunek „Chrystusa Zbawiciela” (Salvator Mundi) z kolekcji Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

W historycznej kolekcji wilanowskiej tworzonej przez kolejnych właścicieli pałacu znalazł się tajemniczy wizerunek Chrystusa Zbawiciela (Salvator Mundi), którego wartość Stanisław …

portret młodej kobiety.jpg

„Portret młodej kobiety z łańcuchem w kształcie skorpiona” Giovanniego Antonia Boltraffia – wyjątkowe leonardianum z kolekcji Potockich z Zatora i Jabłonny

W 1952 r. w „Biuletynie Historii Sztuki” ukazał się artykuł Jana Białostockiego (1921-1988) na temat Warszawskich „Leonardianów”[1], nawiązujący do wystawy …

św. Jan Chrzciciel - Leonardiana.jpg

Bernardino Luini, Andrea del Sarto i zaginiony „Święty Jan Chrzciciel z barankiem” z kolekcji wilanowskiej

Około 1525 r. Bernardino Luini (ok. 1480-1532), jeden z najzdolniejszych uczniów Leonarda da Vinci (1452-1519) w Mediolanie, namalował w technice …

madonna z dzieciątkiem.jpg

Zaginione leonardiana z kolekcji wilanowskiej. Część I: „Święta Maria Magdalena” i „Madonna z Dzieciątkiem i świętym Janem” według Bernardina Luiniego (ok. 1480-1532)

Portret Artemizji z kolekcji hrabiego Franciszka Potockiego (1788-1853), prawdopodobnie kopia obrazu Maria Magdalena Giampietrina (właśc. Giovanni Pedrini lub Giovanni Pietro …

Bernardino Luini (ok. 1480/82 - ok. 1532) – przypisywany, Madonna z Dzieciątkiem, ok. 1515-1520, spoiwo olejne, deska topolowa, 74 cm x 56 cm, Muzeum Narodowe w Warszawie (nr inw. M.Ob.624 MNW), fot. Krzysztof Wilczyński

„Madonna z Dzieciątkiem” Bernardina Luiniego

Obraz „Madonna z Dzieciątkiem” przypisywany Bernardinowi Luiniemu pochodzi z historycznej kolekcji księcia Konstantego Adama Czartoryskiego (1774–1860) z pałacu w Weinhaus …

Poz. kat. 38 - Modestia et Vanitas, Giovanni Volpato (173233-1803), według Bernardina Luiniego, Modestia et Vanitas, wyd. Rzym, 1773, miedzioryt, akwaforta, papier czerpany, montaż królewski, 216 mm x 238 mm, 715 mm x.jpg

„Modestia et Vanitas” Giovanniego Volpato wg Bernardina Luiniego

Przedstawienie znane pod różnymi tytułami: „Skromność i Próżność” (łac. Modestia et Vanitas), „Święta Marta i święta Maria Magdalena”, „Nawrócenie świętej …

44_sekrety_male.jpg

Sekrety dwóch amorków: zapomniane leonardiana w zbiorach wilanowskich. Problematyka konserwatorska

W kolekcji Muzeum Pałacu w Wilanowie są dwa tajemnicze obrazy: „Putto z łukiem” i „Putto wsparte na gałęzi”. Zawsze traktowano je jako parę, ale sens tych przedstawień nie był jasny. Dopiero prace konserwatorskie przeprowadzone w latach 2003-2006 dostarczyły sensacyjnych materiałów porównawczych, dzięki którym odczytano ikonografię obu niezwykłych obrazów.

Il. 1-2 Archiwum Narodowe w Krakowie, Archiwum Potockich z Krzeszowic, sygn. AKPot. 2851. Fragment serii opisów „Obrazów Galleryi Willanowskiey” dotyczący obrazu Zbawiciel trzymający w ręku Kulę Ziemską, s. 69-70, rkps.

Portrety Joanny Aragońskiej a wilanowski „Salvator Mundi”

Prezentowany na wystawie Leonardiana w kolekcjach polskich obraz Zbawca Świata (Salvator Mundi; nr inw. Wil.1016) był dawniej kojarzony poprzez formalne …

Amorek z gałęzią mirtu, Aurelio Luini, Mediolan, przed 1593

Nie tylko książę Adam Jerzy Czartoryski? Leonardiana – fascynacje kolekcjonerskie w Polsce

Na wystawie „Leonardiana w kolekcjach polskich” prezentujemy dzieła pochodzące m.in. z kolekcji najznaczniejszych polskich rodzin książęcych i hrabiowskich: Czartoryskich, Lubomirskich, …

Maria Magdalena.jpg

Co łączy „Świętą Marię Magdalenę Giampietrina”, „Chrystusa wśród doktorów” Bernardina Luiniego i „Portret Artemizji” z kolekcji hrabiego Franciszka Potockiego?

W 2010 r. dom aukcyjny Christie’s w Nowym Yorku wystawił na sprzedaż obraz olejny na desce Maria Magdalena przypisywany Giampietrinowi …

dzieciątko błogosławiące.jpg

„Dzieciątko błogosławiące" z kręgu Lorenza di Credi (ok. 1500)

Worcester Art Museum (Worcester, USA) posiada w swoich zbiorach obraz zatytułowany Cud Świętego Donata z Arezzo (technika olejna, deska; Theodore T. and Mary G. Ellis Collection, 1940.29 )[1], przypisywany Leonardo da Vinci i Lorenzo di Credi (właśc. Lorenzo d’Andrea d’Oderigo; ok. 1456/58/60-1536/37?), który kształcił się w tej samej, co Mistrz, pracowni Andrei del Verrocchia (właśc. Andrea di Michele di Francesco Cione; 1435-1488).

Chrystus wsród doktorów.jpg

„Chrystus wśród doktorów” Bernardina Luiniego (?)

Na wystawie Leonardiana w kolekcjach polskich w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie prezentujemy zagadkowy i wyjątkowy w polskich …

Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Muzeum w Internecie

Organizator

Partnerzy

Sponsorzy

Idea & Design
Copyright © Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych na naszej stronie internetowej oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych Użytkowników. Pliki cookies mogą Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż akceptują Państwo stosowanie plików cookies. Potwierdzam, że aktualne ustawienia mojej przeglądarki są zgodne z moimi preferencjami w zakresie stosowania plików cookies. Celem uzyskania pełnej wiedzy i komfortu w odniesieniu do używania przez nas plików cookies prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką prywatności.

✓ Rozumiem