PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska
WCAG 2.1 nieslyszacy
PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska

Głowa Ulissesa

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Rzeźba
Rzym ?
II w. n.e.
Marmur biały, drobnoziarnisty
wys. popiersia: 35 cm, wymiary części antycznej: 21 x 15 x 17 cm
Wil.3479

35_sztuka-ulisses3479.jpg

Prezentowana rzeźba jest typowym wizerunkiem Ulissesa, odpowiadającym ikonografii innych zachowanych przykładów. Nie ulega wątpliwości, że pierwowzorem dlań była głowa Ulissesa z grupy Polifema z Museo Nazionale Archeologico di Sperlonga.

Przedstawianie Ulissesa w pilos – filcowej czapeczce noszonej przez rolników pracujących w polu – stało się kanonem, a wyjaśnienie znajduje w jednym z forteli herosa, notabene nieudanym. Ulisses, jak wszyscy z grona byłych zalotników Heleny, został niegdyś zobowiązany słowem, do wsparcia jej wybranka w każdej walce, której mogła stać się przyczyną. W przededniu wojny trojańskiej – ostrzeżony o konsekwencjach przez wyrocznię – usiłował uchylić się od niewygodnego obowiązku, by jednak nie ponieść uszczerbku na honorze, postanowił udać obłąkanego. Zaprzągł do pługa osła i wołu, na głowę wcisnął pilos i orał pole, posypując bruzdy solą. Nie zdołał się wykpić i wprost z pola został porwany na wojnę. Podczas podróży powrotnej został uwięziony na wyspie przez cyklopa Polifema. By wyjść cało z opresji, upoił go winem i oślepił zaostrzonym kołkiem oliwnym. Stąd na obliczu Ulissesa, przedstawionego w kulminacyjnym momencie tej sceny, ta intensyfikacja napięcia.

Dominika Walawender-Musz

Podziel się:
Wykop Facebook
45_wazy2.jpg

Historie czytane z waz antycznych – film animowany (multimedium)

Jakie historie zapisane zostały na wazach antycznych z kolekcji Stanisława Kostki Potockiego? Zapraszamy do obejrzenia filmu.

26_sztuka-neron1599.jpg

Portret księcia z dynastii julijsko- klaudyjskiej (prawdopodobnie Nerona) (karta katalogowa kolekcji, Kolekcja)

Skala niezwykłości tego rzeźbionego wizerunku księcia z dynastii julijsko-klaudyjskiej, z dużym prawdopodobieństwem identyfikowanego z Neronem, ujawnia się w pełni wobec ogłoszonego przez senat po jego śmierci damnatio memoriae – wyroku skazującego władcę na wieczną niepamięć

35_sztuka-amorki2866.jpg

Dwa Amorki walczące o serce (karta katalogowa kolekcji, Kolekcja)

Przedstawienie Amorków toczących walkę o leżące u ich stóp serce nawiązuje być może do znanego mitologicznego wątku dwóch braci Erosa i Anterosa, związanych odwiecznym współzawodnictwem o siłę i czystość uczucia.

Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Muzeum w Internecie

Partnerzy

Sponsorzy

Idea & Design
Copyright © Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych na naszej stronie internetowej oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych Użytkowników. Pliki cookies mogą Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż akceptują Państwo stosowanie plików cookies. Potwierdzam, że aktualne ustawienia mojej przeglądarki są zgodne z moimi preferencjami w zakresie stosowania plików cookie. Celem uzyskania pełnej wiedzy i komfortu w odniesieniu do używania przez nas plików cookies prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką prywatności.

✓ Rozumiem