PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska
nieslyszacy
PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska

Horsing around European Courts – międzynarodowy projekt Sieci Europejskich Rezydencji Królewskich

Horsing around European Courts jest wspólnym projektem Sieci Europejskich Rezydencji Królewskich (ARRE). które chronią i interpretują materialne i niematerialne dziedzictwo europejskie. Tematyka koni nie jest przypadkowa, bowiem podczas Igrzysk Olimpijskich 2024 na terenie historycznej rezydencji królewskiej w Wersalu odbędą się zawody jeździeckie!

Konie towarzyszące człowiekowi w życiu codziennym i sztuka jeździecka - o tym będziemy częściej mówić, jako że ich rola w rezydencjach królewskich była szczególna, ważna i bardzo widoczna. Piękne i silne konie były symbolem statusu władcy. Monarchowie zamawiali u wybitnych architektów projekty ogromnych i wytwornych stajni, które do dziś są elementem kompleksów zabudowań rezydencjonalnych. Niektóre z tych budowli nadal pełnią swoją pierwotną funkcję, inne są wykorzystywane jako przestrzeń do organizacji wystaw, wydarzeń artystycznych lub magazynowania zbiorów.

Królewskie konie

W królewskich stajniach opiekowano się końmi, zbierano doświadczenia i przekazywano wiedzę o ich zdrowiu i potrzebach. Odpowiedni trening pozwalał rozwijać sztuki jeździeckie, a zwierzęta, dzięki posiadanym umiejętnościom, stawały się szczególnie ważne dla funkcjonowania rezydencji królewskiej.  Podczas polowań, ceremonii religijnych i świeckich były symbolem potęgi monarchy. W sztuce prezentowano je w niezliczonych portretach arystokratów, portretach konnych, pejzażach z podróżnymi lub po prostu - jako piękne zwierzęta w krajobrazie. Pomijamy tu aspekt bitew i wojen, w których konie oczywiście brały udział i dzieliły tragiczny los ludzi. Występowały też jako uczestnicy triumfalnego wjazdu zwycięskiego władcy do miasta. Na stronie poświęconej projektowi Horsing around European Courts przedstawiamy wybrane piękne, cenne i interesujące obiekty z kolekcji wilanowskiej.

Rola Potockich w rozwijaniu hodowli koni rasowych

Tłok pieczętny Wielkiego Koniuszego Królestwa Polskiego

Konne tradycje są także silnie wpisane w dzieje rezydencji wilanowskiej. W kolekcji muzeum zachował się m.in tłok pieczętny z przedstawieniem Orła Białego z napisem w otoku: WIELKI KONIUSZY KROL: POLS:. Urząd ten piastował Aleksander Potocki, syn Stanisława Kostki Potockiego i Aleksandry z Lubomirskich, właściciel Wilanowa od 1831 r. Był on szczególnie zaangażowany w rozwój hodowli koni rasowych w Polsce, stworzył stadninę w Janowie Podlaskim, gdzie hodowano tzw. konia janowskiego. Te piękne zwierzęta były jego wielką pasją. Świadczą o tym zakupione przez Aleksandra Potockiego,  przechowywane obecnie w Bibliotece Narodowej liczne albumy z rycinami przedstawiającymi różne typy koni.

Aleksander Potocki sprowadził do majątku wilanowskiego ogiery, które miały polepszyć rasy koni chłopskich pracujących w jego dobrach. Jest także autorem rozprawy „O środkach poprawienia rodu koni w Polsce”, w której omawia problematykę hodowli, jeździectwa oraz weterynarii. Rękopis tego dzieła jest obecnie przechowywany w zbiorach Archiwum Głównego Akt Dawnych.

Wspólnie poznajemy historię królewskich dworów

Projekt Horsing around European Courts realizowany w 2024 roku w kilkudziesięciu muzeach należących do Sieci Europejskich Rezydencji Królewskich poszerza ofertę kulturalną i pozwala zwrócić uwagę gości muzeów na temat materialnego i niematerialnego dziedzictwa, jego wartości oraz konieczności ochrony dla przyszłych pokoleń. To już drugi wspólny projekt Sieci rezydencji królewskich; poprzedni - The Place at the Royal Table / Miejsce przy królewskim stole - był zrealizowany ramach Europejskiego Roku Dziedzictwa Kulturowego 2018.



2024-03-12
Ksiazka---Portret-konny-Stanislawa-Kostki-Potockiego-Jacquesa-Louisa-Davida.jpg

Portret konny Stanisława Kostki Potockiego Jacques’a-Louisa Davida

Publikacja omawia historię najważniejszego portretu w kolekcji wilanowskiej. Okoliczności namalowania i zakupu tego dzieła nie są jeszcze w pełni wyjaśnione. Nadal intryguje przebieg współpracy Potockiego i Davida oraz zjawisko narastania swoistej legendy dzieła, która splotła wątki artystyczne z opowieścią o chwili tryumfu jeździeckiego nad nieposkromionym wcześniej ogierem ze stajni króla Neapolu. Obraz został wykonany w latach 1780-1781 i należy do znamienitszych malarskich wizerunków Polaków. Uchodzi zarazem za jedno z najbardziej cenionych dzieł Jacques’a Louisa Davida (1748-1825).

Portret konny Stanisława Kostki Potckiego

Portret konny Stanisława Kostki Potockiego

W Pałacu Wilanowskim eksponowany jest dużych rozmiarów portret konny Stanisława Kostki Potockiego namalowany przez Jacques'a-Louisa Davida, wybitnego malarza Rewolucji Francuskiej, …

Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Muzeum w Internecie

Organizator

Partnerzy

Sponsorzy

Idea & Design
Copyright © Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych na naszej stronie internetowej oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych Użytkowników. Pliki cookies mogą Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż akceptują Państwo stosowanie plików cookies. Potwierdzam, że aktualne ustawienia mojej przeglądarki są zgodne z moimi preferencjami w zakresie stosowania plików cookies. Celem uzyskania pełnej wiedzy i komfortu w odniesieniu do używania przez nas plików cookies prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką prywatności.

✓ Rozumiem