UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0

Tematy

Charakterystyczne dla XIX wieku cykle portretów były jednym ze środków budowania i umacniania tożsamości narodowej, prezentowania wzorów osobowych dla współczesnych, jak również sposobem edukacji historycznej.



Portret króla Jana III Sobieskiego

Sobiesciana

Portret ukazujący króla do pasa, w ujęciu bocznym od prawego ramienia, na ciemnym neutralnym tle, w owalnej, profilowanej ramie. Na ramie u dołu owalny medalion z tarczą herbową Rzeczypospolitej Obojga Narodów, obwiedzioną łańcuchami orderów św. Michała i św. Ducha. Król ubrany w zbroję płytową, przepasany wstęgą orderową. Na zbroję narzucona delia, obszyta futrem, spięta złotą zaponą z klejnotów, z dużym kaboszonowym kamieniem pośrodku.

Na ramie otaczającej portret inskrypcja w języku łacińskim wypisana majuskułą: IOHANNES III D.G. REX POLONIAE, MAGNUS DUX LITH., RUSS., PRUSS., SAMOG., MASOV., KIOV, VOLHYN., PODOL., PODLACH., LIVON., SMOLENSC., SEVER., CZERNIECHOVIAEQ.

U dołu kompozycji, po lewej: J. Hainzelman del. et sculp.; po prawej: avec Priuil du Roy 1684. Na prostokątnym polu pomiędzy ramą portretu a krawędzią odbitki ośmiowersowy tekst w języku francuskim: Venin voin. Secourir. Remporter la victoire,/ releuer de l’Empire et le Frosne et la gloire,/ proteger les Chretiens. Terraser le Croissant,/ rendre son effort jmpuissant,/ Sa veleur confuse et trompéé:/ Cest pour vous O’grand Roy l’ouurage de deux mois/ et ce qui donne encor l’esclat a tant d’exploits,/ cest que Dieu sest seruy de vostre Seule Epéé.

logo POIiŚ

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook