PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska
WCAG 2.1 nieslyszacy
PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska

Konserwacja i restauracja Portretu Stanisława Kostki Potockiego na koniu Jacques’a Louisa Davida

Stanisław _ Kostka _ Potocki _ na_koniu

Pod koniec 2015 roku zapadła decyzja o zmianie aranżacji niektórych wnętrz wilanowskiego pałacu, w tym również o przeniesieniu jednego z najcenniejszych zabytków malarstwa – Portretu Stanisława Kostki Potockiego na koniu, dzieła francuskiego artysty – Jacques’a Louisa Davida, z Galerii Północnej do Sali Białej. W tym samym czasie w budynku Marconiówki po gruntownej modernizacji oddane zostało nowoczesne pomieszczenie pracowni konserwacji malarstwa. Wszystkie te okoliczności sprawiły, że możliwe stało się podjęcie koniecznych prac konserwatorskich i restauratorskich przy arcydziele będącym ikoną kolekcji.

Portret w przeszłości był bardzo zniszczony, wiele wycierpiał podczas II wojny światowej. Po 1956 roku, gdy wrócił do Polski, nie prowadzono przy nim gruntownych działań. Ograniczono się do poprawek estetycznych (korekta uzupełnień warstw malarskich i połysku werniksu) oraz wykonywano niezbędne prace profilaktyczne i interwencyjne. 

Najpoważniejszym zagrożeniem dla substancji dzieła stało się osłabienie adhezji pomiędzy warstwą zaprawy a płóciennym podobraziem. Stare kleje, impregnaty i spoiwo dublażowe, wszystkie naturalnego pochodzenia, straciły w różnym stopniu swoją ciągłość i przestały spełniać swoje zadanie. Widoczne zmiany kolorystyczne starych uzupełnień warstwy malarskiej miały natomiast znaczenie estetyczne. Nie ulegało wątpliwości, że portret wymagał natychmiastowego ratunku. Wszystkie decyzje dotyczące postępowania podejmowane były komisyjnie po przeprowadzeniu niezbędnych badań i po długich dyskusjach.

Stanisław _ Kostka _ Potocki _ na_koniu

Zdecydowano, że najlepszym rozwiązaniem będzie przeprowadzenie prac gruntownych, które pozwolą wzmocnić  i na długo zabezpieczyć arcydzieło Davida. Do stabilizacji obrazu i zwiększenia jego odporności na ewentualne zmiany temperatury i RH przyczyni się także wymiana krosna na samonaprężające o programowanym działaniu krosno „Arendarskiego”. Planowana zmiana miejsca ekspozycji dodatkowo poprawi warunki przechowywania cennego płótna.

Równolegle prowadzony projekt badawczy znacznie poszerzy wiedzę o jednym z najważniejszych zabytków w polskich zbiorach. Dzięki zastosowaniu tradycyjnych oraz najnowocześniejszych metod badawczych, takich jak fotografia w świetle  o różnej długości fali (VIS, UV, IR), w promieniach rtg, dokładnym oglądzie powierzchni obrazu z użyciem lupy i mikroskopu, a także analizach stratygraficznych pobranych mikropróbek (mikroanaliza chemiczna, SEM-EDS), poszerzonych o badania nieniszczące (XRF), udało się nie tylko ustalić warsztat mistrza, lecz także wnieść wiele nowych cennych informacji dotyczących burzliwych dziejów portretu.

Podziel się:
Wykop Facebook
2016-07-18
Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Muzeum w Internecie

Partnerzy

Sponsorzy

Idea & Design
Copyright © Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych na naszej stronie internetowej oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych Użytkowników. Pliki cookies mogą Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż akceptują Państwo stosowanie plików cookies. Potwierdzam, że aktualne ustawienia mojej przeglądarki są zgodne z moimi preferencjami w zakresie stosowania plików cookie. Celem uzyskania pełnej wiedzy i komfortu w odniesieniu do używania przez nas plików cookies prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką prywatności.

✓ Rozumiem