PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska
WCAG 2.1 nieslyszacy
PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska

„Leonardiana w kolekcjach polskich” | program edukacyjny do wystawy

aktualność

Przedstawiamy program edukacyjny do wystawy „Leonardiana w kolekcjach polskich”

C47880 Salvator Mundi WWW.jpg

Wystawa „Leonardiana w kolekcjach polskich” w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie poświęcona jest inspiracjom twórczością Leonarda da Vinci, przypomina również o problemie rozproszenia polskich historycznych prywatnych kolekcji dzieł sztuki, ciągle wymagającym pogłębionych interdyscyplinarnych badań. Prezentujemy na niej niezwykły obraz „Salvator Mundi” („Zbawca Świata”) oraz blisko czterdzieści innych dzieł sztuki: obrazów, rysunków i grafik z kolekcji wilanowskiej i innych muzeów. Więcej o wystawie: tutaj.

Poniżej przedstawiamy program edukacyjny do wystawy. Serdecznie zapraszamy!

PROGRAM EDUKACYJNY

Geniusz renesansu w kolekcji wilanowskiej – oprowadzanie po wystawie

Fenomen Leonarda do Vinci wynika z jego niezwykłej wszechstronności, talentu, kreatywności i szczypty tajemnicy. Jednak sława genialnego, nowatorskiego artysty nie przetrwałaby, gdyby nie jego uczniowie i naśladowcy, którzy powtarzali motywy oraz rozwiązania zastosowane przez mistrza. Ich twórczość pozwala na szersze poznanie sztuki Leonarda da Vinci, którego prace malarskie w pierwszych wiekach pozostawały w kolekcjach prywatnych, często niedostępnych dla szerszego grona zainteresowanych. Prace samych leonardystów stały się również poszukiwanymi przez kolekcjonerów i stanowiły o wartości wielu zbiorów.

W tworzonej przez Potockich kolekcji wilanowskiej także nie mogło zabraknąć renesansowych prac reprezentujących Leonarda. Podczas oprowadzania poznamy niezwykłe historie prezentowanych dzieł, przy okazji zwrócimy uwagę na pojęcia oryginalności, kopii i falsyfikatu. Dowiemy się, czy król Jan III rzeczywiście posiadał w swoich zbiorach obraz renesansowego mistrza, ale przede wszystkim doświadczymy niezwykłego uroku sztuki kryjącej się pod nazwą „leonardiana”. 

Spotkanie poprowadzi Katarzyna Krzywicka.

Terminy: 12 i 26 stycznia, godz. 11.30–12.30
Dla kogo: młodzież, osoby dorosłe
Miejsce zbiórki: szatnia w pałacu
Wstęp: biletu w cenie 10 zł; bilety dostępne w kasie muzeum lub online; liczba miejsc ograniczona

________________________________________________________________________ 

Przez widzialne do niewidzialnego – cykl warsztatów

Amorek z gałęzią mirtu i Amorek z łukiem, fot. Z. Reszka

W jaki sposób odbieramy dzieła sztuki? Czy postrzegamy je przez pryzmat naszej erudycji i doświadczeń? Czy niewiedza wyklucza ich zrozumienie? Na te i inne pytania poszukamy odpowiedzi w trakcie warsztatów poświęconych wilanowskim leonardianom, czyli dziełom stworzonym przez uczniów i naśladowców renesansowego mistrza Leonarda da Vinci. Poddamy je wnikliwej analizie, by to, co niewidzialne na pierwszy rzut oka, stało się dostrzegalne i czytelne.

Warsztaty poprowadzą Katarzyna Pietrzak, Katarzyna Krzywicka, Janusz Korzeniowski.

Świat zamknięty w szklanej kuli

Szklana kula to nieodłączny atrybut Zbawiciela Świata, którego wizerunek stał się niezwykle popularny w sztuce późnogotyckiej. Jednak to Leonardo da Vinci uczynił z niego jeden z najbardziej rozpoznawalnych motywów ikonograficznych. Jego Salvator Mundi, namalowany najprawdopodobniej na zlecenie króla Francji Ludwika XII, przeszedł do historii jako obraz wyjątkowy pod każdym względem. W dzisiejszych czasach zyskał status najdroższego dzieła sztuki na świecie. Stał się pierwowzorem dla co najmniej dwudziestu kopii. Jedna z nich znajduje się w kolekcji wilanowskiej. Będzie ona przedmiotem naszej wnikliwej analizy oraz zainicjuje poszukiwania źródeł wizerunku Salvatora Mundi w sztuce. Odkryjemy również niewidzialną dla oka warstwę malarską wilanowskiego obrazu. Popatrzymy na otaczającą nas rzeczywistość przez szklaną kulę, by przekonać się, czy to, co widzimy na obrazie, jest w zgodzie z naszą percepcją. Wspólnie z uczestnikami warsztatów spróbujemy zamknąć leonardowskie wyobrażenia o świecie i człowieku w… szklanej kuli, wykonując unikatowe bombki.

Termin: 12 stycznia, godz. 15.00–17.00
Dla kogo: dzieci w wieku powyżej 12 lat, młodzież, osoby dorosłe
Miejsce zbiórki: szatnia w pałacu
Wstęp: biletu w cenie 10 zł; bilety dostępne w kasie muzeum lub online; liczba miejsc ograniczona

Niewidzialny obraz

Niewidzialny obraz zaistnieje w świadomości uczestników warsztatów, którzy zdecydują się wziąć udział w eksperymencie o charakterze intelektualnej prowokacji. Punktem wyjścia do rekonstrukcji obrazu staną się dwa ocalałe wycinki z nieistniejącego już dzisiaj obrazu autorstwa Aurelio Luiniego (ok. 1530–1593) – reprezentanta trzeciego pokolenia artystycznego w mediolańskiej szkole Leonarda da Vinci. Są to wizerunki dwóch amorków. Jeden z nich trzyma łuk, drugi gałązkę mirtu, która rzadko występuje w roli atrybutu w sztuce XVI wieku. Sens tych przedstawień nie był czytelny aż do czasu przeprowadzonych w latach 2003–2006 badań konserwatorskich, dzięki którym możliwe było odczytanie ikonografii obu tajemniczych obrazów w kontekście spuścizny malarskiej wielkiego mistrza i jego wiernych naśladowców. W zestawieniu z ich wybitnymi pracami niewidzialny obraz z kolekcji wilanowskiej z amorkami na pierwszym planie nabiera realnych rysów i zyskuje symboliczny tytuł: Wenus z dwoma Amorkami. Uczestnicy warsztatów poznają kompozycję oraz kolejne etapy rekonstrukcji nieistniejącego obrazu, a fascynujące dzieła renesansowego mistrza zainspirują do działania twórczego. Reprodukcje jego prac zostaną wykorzystane do dekoracji drewnianych szkatułek.

Termin: 25 stycznia, godz. 15.00–17.00
Dla kogo: dzieci w wieku powyżej 12 lat, młodzież, osoby dorosłe
Miejsce zbiórki: szatnia w pałacu
Wstęp: biletu w cenie 10 zł; bilety dostępne w kasie muzeum lub online; liczba miejsc ograniczona

Rekomendujemy udział we wszystkich warsztatach cyklu, ale można uczestniczyć tylko w wybranych zajęciach.

________________________________________________________________________

Leonardo da Vinci – inżynier z wyobraźnią – warsztaty konstruktorskie

Malinowski, fot. K. Pietrzak.jpg

Kim był Leonardo da Vinci? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Był człowiekiem wielu profesji, talentów i pasji. To malarz, rzeźbiarz, architekt i inżynier w jednej osobie. Pasjonat anatomii, matematyki, mechaniki, botaniki oraz optyki. Autor bajek, mistrz zagadek. Marzyciel i geniusz, który pozostawił po sobie setki rysunków niezwykłych machin: lotniczych, wojennych, wodnych, teatralnych, wśród których odnaleźć można prototyp śmigłowca, spadochronu, czołgu czy prasy drukarskiej. W czasie warsztatów najmłodsi uczestnicy poznają projekty genialnego włoskiego inżyniera i stworzą na ich podstawie ruchomą zabawkę. Dowiedzą się, które z jego pomysłów doczekały się realizacji w późniejszych stuleciach. Zdradzimy też, co Leonardo da Vinci szczególnie mocno zapamiętał z okresu dzieciństwa i w jaki sposób zapisywał swoje pomysły oraz spostrzeżenia. Wyjaśnimy również, co to są „leonardiana” oraz zaprezentujemy kilka z nich z naszej wilanowskiej kolekcji.

Warsztaty poprowadzą Katarzyna Pietrzak i Michał Malinowski z Muzeum Bajek, Baśni i Opowieści.

Termin: 19 stycznia, godz. 18.30–20.30
Dla kogo: dzieci wieku powyżej 8 lat + rodzice/opiekunowie
Miejsce zbiórki: przy kasie
Wstęp: biletu w cenie 10 zł; bilety dostępne w kasie muzeum lub online; liczba miejsc ograniczona

________________________________________________________________________ 

Uchologia, czyli skąd wiadomo, że to Leonardo – warsztaty detektywistyczne

Życie historyka sztuki byłoby łatwiejsze, gdyby artyści podpisywali swoje dzieła. W idealnym świecie nikt też nie fałszowałby obrazów czy rzeźb. Świat jednak nie jest idealny i dlatego praca historyka sztuki przypomina czasem pracę detektywa. Jeden i drugi zwraca uwagę na najmniejsze szczegóły, które innym wydają się nieistotne. Kształt ucha, małego palca u stopy, warkoczyk – wszystko ma znaczenie. W ten sposób można wyśledzić naszego „winowajcę” – artystę. W czasie warsztatów zabawimy się w badaczy-detektywów, ale poznamy również ograniczenia metody, żartobliwie nazwanej przez nas uchologią.

Warsztaty poprowadzi Agnieszka Palińska.

Termin: 18 stycznia, godz. 10.00–11.30
Dla kogo: dzieci w wieku powyżej 10 lat + rodzice/opiekunowie
Miejsce zbiórki: szatnia pałacowa
Wstęp: biletu w cenie 10 zł; bilety dostępne w kasie muzeum lub online; liczba miejsc ograniczona

 ________________________________________________________________________

Tajemnicze dłonie Mona Lisy – jak rozpoznać dzieła Leonarda da Vinci? – warsztaty detektywistyczne

Parafrazując słowa bohatera filmu Rejs, można powiedzieć, że najbardziej lubimy tych malarzy, których już znamy… Dzieła sławnych mistrzów są ozdobą kolekcji tłumnie odwiedzanych przez turystów, a informacje o odnalezieniu dawno zaginionych prac trafiają na pierwsze strony gazet. Skąd jednak wiadomo, kto jest autorem obrazu? Czy słynny uśmiech Mona Lisy jest naprawdę nie do podrobienia? A może powinniśmy zwrócić uwagę na inne, mniej oczywiste elementy dzieła? Zapraszamy na warsztaty połączone ze spacerem po wystawie, podczas których poznamy dawne i współczesne metody ustalania autorstwa dzieła malarskiego.

Warsztaty poprowadzi Agnieszka Palińska.

Termin: 18 stycznia, godz. 12.00–13.30
Dla kogo: młodzież, dorośli
Miejsce zbiórki: szatnia pałacowa
Wstęp: biletu w cenie 10 zł; bilety dostępne w kasie muzeum lub online; liczba miejsc ograniczona

________________________________________________________________________ 

Kuratorki programu:

Katarzyna Pietrzak
kpietrzak@muzeum-wilanow.pl
tel. 22 544 27 58

Małgorzata Ziemińska
mzieminska@muzeum-wilanow.pl
tel. 22 544 28 60

Wystawa „Leonardiana w kolekcjach polskich” została wsparta dotacją Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Logo MKiDN

Mecenas wystawy:

logo Mazurkas Travel Poland


Podziel się:
Wykop Facebook
2019-11-21
C47880 Salvator Mundi WWW.jpg

Wystawa „Leonardiana w kolekcjach polskich” (aktualność)

Tematem wystawy są inspiracje twórczością Leonarda da Vinci. Prezentujemy niezwykły obraz „Salvator Mundi” („Zbawca Świata”) oraz blisko czterdzieści innych dzieł sztuki – obrazów, rysunków i grafik z kolekcji wilanowskiej i innych muzeów. To pierwsza wystawa z cyklu „Co jest czym: oryginał, replika, kopia”. Mecenas wystawy: Mazurkas Travel. Wystawie towarzyszy program edukacyjny.

44_sekrety_male.jpg

Sekrety dwóch amorków: zapomniane leonardiana w zbiorach wilanowskich. Problematyka konserwatorska (artykuł)

W kolekcji Muzeum Pałacu w Wilanowie są dwa tajemnicze obrazy: „Putto z łukiem” i „Putto wsparte na gałęzi”. Zawsze traktowano je jako parę, ale sens tych przedstawień nie był jasny. Dopiero prace konserwatorskie przeprowadzone w latach 2003-2006 dostarczyły sensacyjnych materiałów porównawczych, dzięki którym odczytano ikonografię obu niezwykłych obrazów. Na wystawie po raz pierwszy można zobaczyć je obok siebie w multimedialnej prezentacji, która uruchamia wyobraźnię i pozwala widzom pojąć, jak mogła wyglądać pierwotnie kompozycja dzieła. Katalog wystawy przybliża proces konserwacji cennych obrazów, objaśnia tajemnice warsztatu konserwatora.

Il. 1-2 Archiwum Narodowe w Krakowie, Archiwum Potockich z Krzeszowic, sygn. AKPot. 2851. Fragment serii opisów „Obrazów Galleryi Willanowskiey” dotyczący obrazu Zbawiciel trzymający w ręku Kulę Ziemską, s. 69-70, rkps.

Portrety Joanny Aragońskiej a wilanowski „Salvator Mundi” (artykuł)

Prezentowany na wystawie Leonardiana w kolekcjach polskich obraz Zbawca Świata (Salvator Mundi; nr inw. Wil.1016) był dawniej kojarzony poprzez formalne …

Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Muzeum w Internecie

Partnerzy

Sponsorzy

Idea & Design
Copyright © Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych na naszej stronie internetowej oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych Użytkowników. Pliki cookies mogą Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż akceptują Państwo stosowanie plików cookies. Potwierdzam, że aktualne ustawienia mojej przeglądarki są zgodne z moimi preferencjami w zakresie stosowania plików cookie. Celem uzyskania pełnej wiedzy i komfortu w odniesieniu do używania przez nas plików cookies prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką prywatności.

✓ Rozumiem