PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska
WCAG 2.1 nieslyszacy
PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska

„Leonardiana w kolekcjach polskich” | program edukacyjny do wystawy

aktualność

→ Ze względu na zamknięcie pałacu program został czasowo wstrzymany. Po wznowieniu działalności muzeum podamy nowy harmonogram spotkań.


C47880 Salvator Mundi WWW.jpg

Wystawa „Leonardiana w kolekcjach polskich” w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie poświęcona jest inspiracjom twórczością Leonarda da Vinci, przypomina również o problemie rozproszenia polskich historycznych prywatnych kolekcji dzieł sztuki, ciągle wymagającym pogłębionych interdyscyplinarnych badań. Prezentujemy na niej niezwykły obraz „Salvator Mundi” („Zbawca Świata”) oraz blisko czterdzieści innych dzieł sztuki: obrazów, rysunków i grafik z kolekcji wilanowskiej i innych muzeów.

>> Więcej o wystawie

Poniżej przedstawiamy program edukacyjny do wystawy. Serdecznie zapraszamy!

PROGRAM EDUKACYJNY

Przez widzialne do niewidzialnego – cykl warsztatów

W jaki sposób odbieramy dzieła sztuki? Czy postrzegamy je przez pryzmat naszej erudycji i doświadczeń? Czy niewiedza wyklucza ich zrozumienie? Na te i inne pytania poszukamy odpowiedzi w trakcie warsztatów poświęconych wilanowskim leonardianom, czyli dziełom stworzonym przez uczniów i naśladowców renesansowego mistrza Leonarda da Vinci. Poddamy je wnikliwej analizie, by to, co niewidzialne na pierwszy rzut oka, stało się dostrzegalne i czytelne.

Warsztaty poprowadzą Katarzyna Pietrzak, Katarzyna Krzywicka, Janusz Korzeniowski.

Świat zamknięty w szklanej kuli

Szklana kula to nieodłączny atrybut Zbawiciela Świata, którego wizerunek stał się niezwykle popularny w sztuce późnogotyckiej. Jednak to Leonardo da Vinci uczynił z niego jeden z najbardziej rozpoznawalnych motywów ikonograficznych. Jego Salvator Mundi, namalowany najprawdopodobniej na zlecenie króla Francji Ludwika XII, przeszedł do historii jako obraz wyjątkowy pod każdym względem. W dzisiejszych czasach zyskał status najdroższego dzieła sztuki na świecie. Stał się pierwowzorem dla co najmniej dwudziestu kopii. Jedna z nich znajduje się w kolekcji wilanowskiej. Będzie ona przedmiotem naszej wnikliwej analizy oraz zainicjuje poszukiwania źródeł wizerunku Salvatora Mundi w sztuce. Odkryjemy również niewidzialną dla oka warstwę malarską wilanowskiego obrazu. Popatrzymy na otaczającą nas rzeczywistość przez szklaną kulę, by przekonać się, czy to, co widzimy na obrazie, jest w zgodzie z naszą percepcją. Wspólnie z uczestnikami warsztatów spróbujemy zamknąć leonardowskie wyobrażenia o świecie i człowieku w… szklanej kuli, wykonując unikatowe bombki.

Termin: 8 marca, godz. 11.00–13.00
Dla kogo: dzieci w wieku powyżej 12 lat, młodzież, osoby dorosłe
Miejsce zbiórki: szatnia w pałacu
Wstęp: biletu w cenie 10 zł; bilety dostępne w kasie muzeum lub online; liczba miejsc ograniczona

Harmonia dźwięków 

Amorek z gałęzią mirtu i Amorek z łukiem, fot. Z. Reszka

Scena ostatniego wspólnego posiłku Jezusa z apostołami przed pojmaniem i ukrzyżowaniem to jedna z najbardziej rozpoznawalnych prac Leonarda da Vinci. Malowidło, które powstawało w latach 1495–1498, zdobi ścianę refektarza dominikańskiego konwentu Santa Maria delle Grazie w Mediolanie. Dzieło jest wyjątkowe z kilku powodów. Pokazuje poruszenie apostołów w momencie, kiedy dowiadują się, że wśród nich jest zdrajca. Każdy z uczniów inaczej reaguje. Niedowierzaniu towarzyszy strach i gniew. Widza uderza realizm, dynamika i dramatyzm w przedstawieniu postaci. Jednocześnie uwagę zwraca wyważona sceneria, w której rządzi symetria i harmonia. Całe malowidło przypomina misterną kompozycję muzyczną, dla której nośnikiem stawały się w późniejszych stuleciach płótna malarskie, drewniane deski czy metalowe płytki. W czasie spotkania zaprezentujemy cztery akwaforty przedstawiające różne transpozycje najsłynniejszego malowidła ściennego Leonarda da Vinci. Zdradzimy, w jaki sposób mistrz Leonardo wykreował harmoniczną przestrzeń w swoim dziele i czy znalazł wiernych naśladowców. Wybitne dzieło renesansowego malarza stanie się inspiracją do działania twórczego.

Termin: 5 kwietnia, godz. 11.00–13.00
Dla kogo: dzieci w wieku powyżej 12 lat, młodzież, osoby dorosłe
Miejsce zbiórki: szatnia w pałacu
Wstęp: bilet w cenie 10 zł; bilety dostępne w kasie muzeum lub online; liczba miejsc ograniczona

________________________________________________________________________ 

Kuratorki programu:

Katarzyna Pietrzak
kpietrzak@muzeum-wilanow.pl
tel. 22 544 27 58

Małgorzata Ziemińska
mzieminska@muzeum-wilanow.pl
tel. 22 544 28 60

Wystawa „Leonardiana w kolekcjach polskich” została wsparta dotacją Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Logo MKiDN

Mecenas wystawy:

logo Mazurkas Travel Poland

Podziel się:
Wykop Facebook
2019-11-21
C47880 Salvator Mundi WWW.jpg

Wystawa „Leonardiana w kolekcjach polskich” (aktualność)

Tematem wystawy są inspiracje twórczością Leonarda da Vinci. Prezentujemy niezwykły obraz „Salvator Mundi” („Zbawca Świata”) oraz blisko czterdzieści innych dzieł sztuki – obrazów, rysunków i grafik z kolekcji wilanowskiej i innych muzeów. To pierwsza wystawa z cyklu „Co jest czym: oryginał, replika, kopia”. Mecenas wystawy: Mazurkas Travel. Wystawie towarzyszy program edukacyjny.

44_sekrety_male.jpg

Sekrety dwóch amorków: zapomniane leonardiana w zbiorach wilanowskich. Problematyka konserwatorska (artykuł)

W kolekcji Muzeum Pałacu w Wilanowie są dwa tajemnicze obrazy: „Putto z łukiem” i „Putto wsparte na gałęzi”. Zawsze traktowano je jako parę, ale sens tych przedstawień nie był jasny. Dopiero prace konserwatorskie przeprowadzone w latach 2003-2006 dostarczyły sensacyjnych materiałów porównawczych, dzięki którym odczytano ikonografię obu niezwykłych obrazów. Na wystawie po raz pierwszy można zobaczyć je obok siebie w multimedialnej prezentacji, która uruchamia wyobraźnię i pozwala widzom pojąć, jak mogła wyglądać pierwotnie kompozycja dzieła. Katalog wystawy przybliża proces konserwacji cennych obrazów, objaśnia tajemnice warsztatu konserwatora.

Il. 1-2 Archiwum Narodowe w Krakowie, Archiwum Potockich z Krzeszowic, sygn. AKPot. 2851. Fragment serii opisów „Obrazów Galleryi Willanowskiey” dotyczący obrazu Zbawiciel trzymający w ręku Kulę Ziemską, s. 69-70, rkps.

Portrety Joanny Aragońskiej a wilanowski „Salvator Mundi” (artykuł)

Prezentowany na wystawie Leonardiana w kolekcjach polskich obraz Zbawca Świata (Salvator Mundi; nr inw. Wil.1016) był dawniej kojarzony poprzez formalne …

Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Muzeum w Internecie

Partnerzy

Sponsorzy

Idea & Design
Copyright © Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych na naszej stronie internetowej oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych Użytkowników. Pliki cookies mogą Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż akceptują Państwo stosowanie plików cookies. Potwierdzam, że aktualne ustawienia mojej przeglądarki są zgodne z moimi preferencjami w zakresie stosowania plików cookie. Celem uzyskania pełnej wiedzy i komfortu w odniesieniu do używania przez nas plików cookies prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką prywatności.

✓ Rozumiem