PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska
nieslyszacy
PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska

Myślenie krytyczne w muzeum | uczenie przez dziedzictwo i taniec | konferencja | 15 grudnia

aktualność

BetM&T_konferencja.png

Zapraszamy do udziału w konferencji podsumowującej rezultaty projektu Between Mnemosyne and Terpsychore, który przez taniec i dziedzictwo wspiera rozwój krytycznego myślenia wśród młodzieży. Spotkanie będzie okazją do wymiany dobrych praktyk łączących taniec, ruch, sztuki performatywne ze sztuką i edukacją.

Konferencja stworzy przestrzeń do refleksji nad takimi zagadnieniami jak:

  • W jaki sposób miejsca związane ze sztuką i dziedzictwem kulturowym mogą przyczynić się do rozwijania kompetencji krytycznego myślenia wśród młodzieży szkolnej?
  • W jaki sposób sztuki performatywne mogą przyczynić się do przezwyciężenia ograniczeń wystaw muzealnych?
  • W jaki sposób nauczyciele mogą realizować programy nauczania, wykorzystując sztuki performatywne i miejsca dziedzictwa?
  • Co sprzyja współdziałaniu instytucji i artystów na rzecz lepszego przygotowania miejsca i udostępniania treści?
  • W jaki sposób sztuka może zagwarantować większą dostępność do dziedzictwa i aktywizować uczniów z różnych środowisk?

Celem konferencji jest inspirowanie kuratorów i nauczycieli oraz artystów do zmiany sposobu opowiadania o dziedzictwie, a także uświadamianie potencjału dziedzictwa jako przestrzeni integracji społecznej o kluczowym znaczeniu dla edukacji.

Do udziału w konferencji zapraszamy: nauczycieli, artystów, edukatorów i kuratorów.

BetweenM&T, próby do spektaklu fot. M. Kaszewska (2).jpg

Kiedy: 15 grudnia 2022 r.

Gdzie:  Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Oficyna Kuchenna

Wstęp: wolny.
Rejestracja zakończona. Brak wolnych miejsc.


Program konferencji:

9.30–10.00          Rejestracja uczestników

10.00–10.15       Otwarcie konferencji: Paweł Jaskanis, dyrektor Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

10.15–10.30       Ruch jako narzędzie do kształtowania krytycznego myślenia w edukacji o sztuce dziedzictwie | Karolina Alkemade, Aleksandra Głowacz, Muzeum Pałacu Króla Jana III Wilanowie

10.30–10.45       Between Mnemosyne and Terpsychore – nagranie filmowe | Monika Pozek, Meet Share Dance

10.45–11.00       Taniec jako forma kontaktu z samym sobą i światem | Monika Kaszewska, L.O. im. Batalionu Zośka w Warszawie

11.00–11.30       Przerwa kawowa

11.30–13.00       Panel ekspercki

11.30–11.45       W poruszeniu estetycznym – warsztaty tańca intuicyjnego do dzieł sztuki w Pawilonie Czterech Kopił Muzeum Sztuki Współczesnej | Barbara Przerwa, Muzeum Narodowe we Wrocławiu

11.45–12.00       Elegantka – performatywne doświadczenie ciała | Zofia Zaccaria, Łazienki Królewskie

12.00–12.15       Pomiędzy sztukami – rola Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca we wspieraniu edukacji młodzieży poprzez działania na polu tańca i sztuk wizualnych | Karol Urbański, zastępca dyrektora Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca ds. tańca

12.15–13.00       Dyskusja

13.00–14.00       Lunch

14.00–15.00       World Cafe

  • Stolik 1. W jaki sposób sztuki performatywne mogą przyczynić się do przezwyciężenia ograniczeń wystaw muzealnych? – moderatorka Karolina Alkemade
  • Stolik 2. W jaki sposób nauczyciele mogą realizować programy nauczania wykorzystując sztuki performatywne i miejsc dziedzictwa? – moderatorka Małgorzata Ziemińska
  • Stolik 3. W jaki sposób mogą współdziałać instytucje i artyści, by zapewnić odpowiednie przygotowanie miejsca i udostępnić treści merytoryczne? – moderatorka Aleksandra Głowacz

15.00–15.30       Podsumowanie konferencji

15.30–17.00       Warsztaty tańca dawnego


Prelegenci:

Karolina Alkemade – historyczka sztuki, opiekunka muzealnej kolekcji mebli i zegarów. Główny inwentaryzator Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Współtwórczyni muzealnych ekspozycji oraz uczestniczka międzynarodowych projektów edukacyjnych. W muzeum wdraża nowe technologie, także te służące udostępnianiu zbiorów.

Aleksandra Głowacz – historyczka sztuki, edukatorka muzealna. Odpowiedzialna z realizację krajowych i międzynarodowych projektów edukacyjnych, wydarzeń kulturalnych w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Trenerka szkoleń z zakresu obsługi klienta instytucji kultury programu ECHOCAST. Specjalizuje się w ewaluacji programów edukacyjnych i rozwijaniu narzędzi wspierających budowanie angażujących narracji o dziedzictwie.

Monika Kaszewska – tancerka sceniczna, pedagog, choreograf. Przez wiele lat związana z Teatrem Muzycznym Roma. Można było ją oglądać także na scenie Teatru Studio Buffo, Teatru Muzycznego w Gdyni, Teatru Wielkiego w Warszawie czy Teatru Muzycznego- Operetka. Współpracowała ze światowej sławy zespołem Magic of the Dance. Posiada wieloletnią praktykę pedagogiczną w zakresie nauczania tańca dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych. Od dziesięciu lat pracuje jako nauczyciel tańca w liceum ogólnokształcącym. Pełni funkcję koordynatora Programu Przekwalifikowania Zawodowego Tancerzy w Narodowym Instytucie Muzyki i Tańca.

Monika Pozek – założycielka i choreograf MeetShareDance. Organizuje międzynarodowy festiwal tańca integracyjnego w różnych krajach Europy i od wielu lat prowadzi zintegrowane zajęcia taneczne w Madrycie. Posiada rozległą wiedzę na temat ruchu, integracji i współpracy międzynarodowej. W ramach projektu Between Mnemosyne and Terpsychore prowadziła warsztaty tańca dla młodzieży z Sintry i Warszawy.

Barbara Przerwa – animatorka kultury o specjalizacji tanecznej, pedagog i edukatorka muzealna. W pracy zawodowej łączy dwie pasje: miłość do sztuk plastycznych i do tańca. Prowadzi autorskie cykle oparte na tańcu intuicyjnym do dzieł sztuki: Co mnie porusza w sztuce współczesnej, Plastyka tańca, Muzealne Poruszenie. Kustosz w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej Oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu.

Zofia Zaccaria – malarka, graficzka, muzealniczka. Absolwentka grafiki i studiów pedagogicznych Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, malarstwa na Accademia di Belle Arti di Perugia i muzeologii na Uniwersytecie Warszawskim. Pracuje w Muzeum Łazienki Królewskie jako kuratorka warsztatów rodzinnych i stref edukacyjnych do wystaw czasowych. Koordynuje i prowadzi warsztaty artystyczne dla dzieci, młodzieży i dorosłych w stołecznych muzeach i instytucjach kultury.

Karol Urbański – tancerz, choreograf, pedagog tańca. Karierę taneczną rozwijał współpracując z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, a także Norweskim Baletem Narodowym. Był kierownikiem baletu w Operze na Zamku w Szczecinie. Jako nauczyciel tańca klasycznego i współczesnego współpracował ze szkołami baletowymi w Łodzi i Warszawie oraz wieloma grupami profesjonalnymi i amatorskimi. Pełni funkcję zastępcy dyrektora Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca ds. tańca.


Projekt realizowany dzięki dofinansowanie z programu Erasmus +


Lider projektu: Parques de Sintra-Monte da Lua, Sintra (https://www.parquesdesintra.pt/pt/)

Partnerzy projektu:


     

    

2022-11-01
pałac, impresja, lustro, wrażenie.jpg

„Between Mnemosyne and Terpsychore” | nowy projekt europejski | taniec współczesny, dziedzictwo i rozszerzona rzeczywistość

W wilanowskim muzeum realizujemy europejski projekt „Between Mnemosyne and Terpsychore”, który łączy miejsca dziedzictwa europejskiego, współczesny taniec oraz edukację młodzieży. …

Spektakl between M&T, fot. M. Kaszyewska.jpg

Spektakl „Between Mnemosyne and Terpsychore”

W czasie Nocy Muzeów 14 maja 2022 r. zaprezentowaliśmy spektakl taneczny inspirowany dekoracją rezydencji Jana III.Przedstawienie powstało w ramach projektu, …

Between Mnemosyne and Terpsichore, warsztaty.jpg

„Between Mnemosyne and Terpsychore” | warsztaty

W listopadzie 2021 r. odbyły się pierwsze warsztaty taneczne w ramach projektu „Between Mnemosyne and Terpsichore”. Uczniowie z LO im. …

Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Muzeum w Internecie

Organizator

Partnerzy

Sponsorzy

Idea & Design
Copyright © Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych na naszej stronie internetowej oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych Użytkowników. Pliki cookies mogą Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż akceptują Państwo stosowanie plików cookies. Potwierdzam, że aktualne ustawienia mojej przeglądarki są zgodne z moimi preferencjami w zakresie stosowania plików cookies. Celem uzyskania pełnej wiedzy i komfortu w odniesieniu do używania przez nas plików cookies prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką prywatności.

✓ Rozumiem