PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska
nieslyszacy
PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska

Pejzaż ze sztafażem

karta katalogowa kolekcji

Malarstwo
Nieokreślony malarz holenderski, być może według Jana Dirksza Botha
XVIII w.
Olej na blasze
24 × 31 cm
Nr inw. Wil.1336

Wil.1336 Pejzaż ze sztafażem fot. W.H.-small.jpg

Groty i arkady skalne kusiły swym atrakcyjnym wizualnie ażurem, oferowały sposobność zaprezentowania kontrastów światłocieniowych, popisów biegłości malarskiej w ukazaniu kolejnych planów przestrzennych i opanowaniu perspektywy – nic dziwnego, że stały się ulubionych motywem pejzażystów. Rzadko jednak mamy okazję podziwiać podwójny łuk skalny w piętrowym układzie porośnięty bujną roślinnością – to ciekawostka przyrodnicza (czy raczej efekt inwencji twórczej?) nadająca małemu obrazkowi ze zbiorów wilanowskich rys pewnej oryginalności. Można by przypuszczać, że pierwowzorem tej formy wizualnej były ruiny jakiejś starożytnej budowli (np. akweduktu), brak jednak jakiejkolwiek ich kontynuacji każe pospiesznie zaniechać tych dywagacji.

Wil.1336 Pejzaż ze sztafażem fot. W.H.-fr.2-small.jpg

W pozostałych aspektach malarz nie wykracza poza ciasne ramy konwencji – mimo że niewątpliwie podstawą jego warsztatu jest wnikliwa obserwacja, sposób ujęcia tematu wydaje się nieco oschły. A dzieje się tak, gdyż twórca bardziej niż plamą myśli linearnie, z zacięciem miniaturzysty dookreśla każdą gałązkę, każdy listek planu pierwszego, wyrysowuje sylwetki dwóch wzbijających się w niebo ptaków, którym to efektom sprzyja zresztą zastosowane podłoże – blacha miedziana. Walory malarskie dochodzą do głosu jedynie we fragmentach górzystego krajobrazu majaczącego zielonkawo-błękitnymi tonami w tle, z przełęczami rozpiętymi między sąsiednimi dolinami. Na wzgórzu na drugim planie błękitnieją ruiny zamku, w jednej z dolin – zarysy budowli obronnych i miasteczka. Pojawiające się tu i ówdzie grupki osób (konwersujących bądź zapatrzonych w dal) stanowią element przełamujący monotonię pejzażu, pobieżna charakterystyka ich strojów usprawiedliwia położenie kilku mocniejszych akcentów kolorystycznych i ożywienie spokojnej palety zakotwiczonej w ugrach, błękitach i zieleniach. Czynnikiem scalającym wyraz artystyczny obrazu jest gra rozproszonego światła słonecznego, które prześwieca przez obłoki, oświetla partie pierwszego planu, przebłyskuje przez korony drzew i wycina kontur rachitycznych ulistnionych gałązek, nadając listowiu złocistorudy koloryt. To dzięki tej świetlistości pejzaż zyskuje liryczny nastrój.

Fragment obrazu - dwie postaci nad brzegiem strumienia.

Tradycja ustna (oraz - wymagające weryfikacji - zapisy w archiwalnych kartach naukowych) łączy obraz ze spuścizną naśladowców Jana Botha, niestety jak dotąd nie udało się potwierdzić tych przypuszczeń.

Dominika Walawender-Musz

2021-10-22
Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Muzeum w Internecie

Organizator

Partnerzy

Sponsorzy

Idea & Design
Copyright © Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych na naszej stronie internetowej oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych Użytkowników. Pliki cookies mogą Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż akceptują Państwo stosowanie plików cookies. Potwierdzam, że aktualne ustawienia mojej przeglądarki są zgodne z moimi preferencjami w zakresie stosowania plików cookies. Celem uzyskania pełnej wiedzy i komfortu w odniesieniu do używania przez nas plików cookies prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką prywatności.

✓ Rozumiem