PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska
nieslyszacy
PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska

Tańczący Faun

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Rzeźba
Francesco Righetti (1749–1819)
Rzym
1783 r.
Brąz, odlew
52 x 23,5 x 16 cm
Sygnatura.: F RIGHETTI F ROMAE 1783 (na cokole)
Wil.3736

35_sztuka-faun3736.jpg

Kopia antycznej rzeźby z Galerii degli Uffizi pochodzącej z II lub późnego III w. p.n.e.

Posąg Tańczącego Fauna należy do tych arcydzieł antyku, które raz wydobyte z mroku zapomnienia nigdy nie przestawały fascynować. Marmurową rzeźbę, przechowywaną najpóźniej od 1688 r. w Galerii degli Uffizi, określono jako hellenistyczną kopię oryginału z brązu. Urokowi Fauna uległ także rzymski rzeźbiarz Francesco Righetti, twórca statuetki wilanowskiej.

Inspirująca była nie tylko doskonałość formalna przedstawienia, lecz również, a może przede wszystkim, temat – muzyka, integralna część życia greckiego, święcąca tryumfy zwłaszcza podczas dorocznego święta wina – dionizjów. Ucztujący przekazywali sobie opowieść o Panu (utożsamianym przez Rzymian z Faunem) i jego grze na syryndze. W tym kontekście nie dziwi upozowanie bożka lasu na muzykanta przygrywającego na antycznych instrumentach. Wieść niosła, że jego muzyka zdolna była oczarowywać i skłaniać do przychylności nimfy. Fakt to nie bez znaczenia, skoro wysunięto hipotezę połączenia Tańczącego Fauna i Nimfy siedzącej na skale w jedną grupę rzeźbiarską o nazwie „Zaproszenie do tańca”. Słuszność proponowanej rekonstrukcji grupy potwierdza moneta z Kyzikos, na której widnieje podobna scena.

Dominika Walawender-Musz

26_sztuka-neron1599.jpg

Portret księcia z dynastii julijsko- klaudyjskiej (prawdopodobnie Nerona)

Skala niezwykłości tego rzeźbionego wizerunku księcia z dynastii julijsko-klaudyjskiej, z dużym prawdopodobieństwem identyfikowanego z Neronem, ujawnia się w pełni wobec ogłoszonego przez senat po jego śmierci damnatio memoriae – wyroku skazującego władcę na wieczną niepamięć

35_sztuka-mojzesz3703.jpg

Mojżesz

Mimo iż w wykazie wydatków paryskich z 1808 r., Potocki odnotował: Moyżesz model statui Michel Angela z ziemi przez tegoż zrobiony, atrybucja i status posągu są nadal przedmiotem sporu. Jedni uważają go za bozetto, inni za replikę wykonaną w warsztacie Michała Anioła, zapewne przez Antoniego Mini, z ostatecznym szlifem mistrza.

63_rzezba biskwit 26_trzy gracje.jpg

Trzy Gracje

Rzeźba Trzy Gracje, prezentowana Państwu w postaci cyfrowego opracowania 3D, należy do wyrobów, które wyjątkowo łatwo narażone są na uszkodzenie. …

Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Muzeum w Internecie

Organizator

Partnerzy

Sponsorzy

Idea & Design
Copyright © Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych na naszej stronie internetowej oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych Użytkowników. Pliki cookies mogą Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż akceptują Państwo stosowanie plików cookies. Potwierdzam, że aktualne ustawienia mojej przeglądarki są zgodne z moimi preferencjami w zakresie stosowania plików cookies. Celem uzyskania pełnej wiedzy i komfortu w odniesieniu do używania przez nas plików cookies prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką prywatności.

✓ Rozumiem