PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska
nieslyszacy
PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska

Patera

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Rzemiosło artystyczne
Pierre Pénicaud lub Jean III Pénicaud (?)
Limoges
3. ćw. XVI w.
Emalia malarska na miedzi, złocenia
24 x 18,5 cm
Wil.201

patera_2

Do najcenniejszych wyrobów emalierskich w kolekcji wilanowskiej należy patera na nóżce z pokrywą, dekorowana emalią malarską en grisaille, ze złoceniami, na czarnym tle. We wnętrzu czary ukazane zostały symultanicznie dwa wydarzenia, stanowiące epilog miłosnej historii, łączącej księżniczkę Psyche i bożka Amora: przybycie Psyche na Olimp - u dołu kompozycji i zaślubiny Amora i Psyche na Olimpie - jako scena centralna. Przedstawienia te mają swoje źródło literackie w słynnej opowieści Apulejusza z Madury (II w. n.e), noszącej tytuł Metamorphoses albo Asinus aureus. W XV w. zyskała ona ogromną popularność we Włoszech, a później także w innych krajach europejskich. Poszczególne jej epizody ukazywane były w grafice, malarstwie i rzeźbie. Dzieje Amora i Psyche stanowią treść m.in. siedemnastowiecznych malowideł ściennych Michelangela Palloniego, zdobiących galerie ogrodowe wilanowskiego pałacu. W XVI w. temat ten często podejmowany był przez emalierów z Limoges, którzy zazwyczaj wzorowali się na cyklu trzydziestu dwóch miedziorytów Mistrza z Kostką i Agostino Veneziano według Rafaela i Michiela Coxiego.

W przypadku patery wilanowskiej bezpośrednią inspirację stanowiły zapewne ryciny Bernarda Salomona, nawiązujące do wspomnianego cyklu graficznego, a zamieszczone we francuskim wydaniu Apulejusza z 1546 r. (Paryż, Jean Maugin). Takie samo było źródło sceny zaślubin Amora i Psyche zdobiącej emaliowaną plakietę Pierre’a lub Jeana III Pénicauda  (czynni w III ćw. XVI w.), w zbiorach Walters Art Gallery w Baltimore. Na stopce i nóżce patery ukazano zabawy morskich bóstw – najad i trytonów, wizerunki skrzydlatych geniuszy z rozpostartymi rękami oraz emblematy z trofeami wojennymi. Na wewnętrznej stronie pokrywy umieszczono cztery medaliony z głowami antycznymi, a na jej zewnętrznej powierzchni – cztery podobne medaliony oraz bawiące się putta.

Tomasz Igrzycki

glowka_kobiety_logo.JP

Opowiadamy o kolekcji wilanowskiej

Wilanowska kolekcja jest jak mikrokosmos sztuki. Znajdują się w niej antyczne wazy, dzieła Cranacha, Rubensa i Davida, niderlandzkie martwe natury, …

talerz_1

Talerz ze sceną cudu, który przydarzył się Serwiuszowi Tulliuszowi

Wśród pochodzących z wilanowskiego, historycznego zbioru talerzy majolikowych (liczącego obecnie 9, a przed II wojną światową 13 egzemplarzy), powstałych we …

talerz_z_herbem

Talerz z herbem aragońsko-sycylijskim

Nieliczne kolekcje mogą poszczycić się posiadaniem tak reprezentacyjnego naczynia ceramicznego, którego dekoracja herbowa ściśle wiąże je z dziejami kraju, w …

Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Muzeum w Internecie

Organizator

Partnerzy

Sponsorzy

Idea & Design
Copyright © Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych na naszej stronie internetowej oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych Użytkowników. Pliki cookies mogą Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż akceptują Państwo stosowanie plików cookies. Potwierdzam, że aktualne ustawienia mojej przeglądarki są zgodne z moimi preferencjami w zakresie stosowania plików cookies. Celem uzyskania pełnej wiedzy i komfortu w odniesieniu do używania przez nas plików cookies prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką prywatności.

✓ Rozumiem