PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska
WCAG 2.1 nieslyszacy
PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska

„Madonna z Dzieciątkiem i barankiem” z Kolekcji Książąt Lubomirskich

Obraz Madonna z Dzieciątkiem i barankiem został wypożyczony z Kolekcji książąt Lubomirskich.jpg

Obraz Madonna z Dzieciątkiem i barankiem został wypożyczony z Kolekcji Książąt Lubomirskich. Niedatowany, przypisywany dawniej Leonardowi da Vinci (1452–1519), niegdyś znajdował się w kolekcjach włoskich i brytyjskich[1]. Dzieło, namalowane prawdopodobnie w technice olejno-żywicznej (?), na blasze miedzianej, posiada wymiary: 50,5 x 33,6 cm (w ramie: 61 x 46 cm).

Pierwowzór dla tego obrazu należy do zbiorów Pinacoteca di Brera w Mediolanie (1502–1505, technika olejna, deska, 60 x 52 cm; nr inw. 1162)[2]. Jego autorstwo łączone jest z nazwiskami dwóch malarzy, tworzących w podobnym stylu i nawet wspólnie realizujących zlecenia do ok. 1513 r.: Fernando Yáñezem de la Almediną (ok. 1475 – 1540) lub Fernando de Llanosem (ok. 1470 – ok. 1525). Jednego z nich identyfikuje się w badaniach źródłoznawczych z „Ferrando hiszpańskim” („Ferrando spagnolo”), współpracownikiem Leonarda da Vinci przy zaginionej Bitwie pod Anghiari (1505)[3]. Madonna z Dzieciątkiem i barankiem została nabyta do zbiorów mediolańskich w 1891 r. jako dzieło Sodomy (właśc. Giovanni Antonio Bazzi; 1477-1549), po wcześniejszej (w 1937 r.) atrybucji Leonardowi da Vinci[4], a także Cesaremu da Sesto (1477–1523)[5].

Kompozycja obrazu wykazuje bliskie związki formalne z charakteryzującymi się swoistym dynamizmem rysunkami Leonarda da Vinci, znanymi pod tytułem Madonny z kotem (m.in. w zbiorach: British Museum, Londyn; Gallerie degli Uffizi, Florencja; Musée Bonnat, Bayonne)[6]. Badania konserwatorskie obrazu potwierdziły, że skojarzenie z serią szkiców Mistrza jest bardziej uprawnione, niż mogłoby się to na pierwszy rzut oka wydawać: pierwszą intencją artysty było przedstawienie kota, zanim ostatecznie zwierzę zostało przemalowane na baranka[7].



[1] Według informacji przekazanej przez Właściciela obrazu.
[2] https://pinacotecabrera.org/en/collezione-online/opere/madonna-col-bambino-e-lagnellino/ (dostęp: 09.10.2020).
[3] Ibidem; J. Brown, R.G. Mann, Spanish paintings of the fifteenth through nineteenth centuries, ed. by B. Anderman, National Gallery of Art, Washington, Cambridge University Press, 1990, online: https://www.nga.gov/content/dam/ngaweb/research/publications/pdfs/spanish-painting-15th-19th-centuries.pdf (dostęp: 09.10.2020), s. 128.
[4] L. Arrigoni, E. Daffra, P.C. Marani, The Brera Gallery: The Official Guide, Touring Editore, 1998, s. 171.
[5] Leonardo Da Vinci: Master Draftsman, exhibition catalogue, ed. by C.C. Bambach, with contributions by C.C. Bambach, A. Cecchi, C. Farago, V. Forcione, M. Kemp, A-M Logan, P. C. Marani, C. Pedretti, C. Vecce, F. Viatte, and L. Wolk-Simon, with the assistance of R. Stern and A. Manges, The Metropolitan Museum of Art, New York; Yale University Press, New Haven and London, 2003, online: https://www.metmuseum.org/art/metpublications/Leonardo_da_Vinci_Master_Draftsman (dostęp: 09.10.2020), s. 292. Nazwisko Cesarego da Sesto, od 1508 r. czynnego w Rzymie, później w Neapolu, badacze wymieniają również w kontekście hipotez dotyczących autorstwa Salvatora Mundi z kolekcji wilanowskiej (nr inw. Wil.1016) – zob. D. Folga-Januszewska, „Leonardiana” i fascynacje kolekcjonerskie Stanisława Kostki Potockiego, [w:] Leonardiana w kolekcjach polskich, katalog wystawy: https://www.wilanow-palac.pl/leonardiana_w_kolekcjach_polskich.html, s. 48.
[6] L. Arrigoni, E. Daffra, P.C. Marani, The Brera Gallery…, op. cit., s. 171. Por. I. Szmelter, Bliżej prawdy o „bottedze” artystycznej Leonarda da Vinci – uwagi w związku z obrazem „Salvator Mundi” z wilanowskiej kolekcji Stanisława Kostki Potockiego, [w:] Leonardiana w kolekcjach…, op. cit., s. 78.
[7] Leonardo Da Vinci: Master…, op. cit., s. 292.

Podziel się:
Wykop Facebook
2020-10-14
Giorlamo Mantelli Studium.jpg

Korespondencja Leonardiańskich wzorców. Z wystawy „Leonardiana w kolekcjach polskich” w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie (artykuł)

Rycina Girolama Mantellego (przed 1785-1793?), przedstawiająca studium pochylonej kobiecej głowy (il.1), została wykonana według rysunku, który dawniej uchodził za dzieło …

Chrystus wsród doktorów.jpg

„Chrystus wśród doktorów” Bernardina Luiniego (?) (artykuł)

Na wystawie Leonardiana w kolekcjach polskich w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie prezentujemy zagadkowy i wyjątkowy w polskich …

Il. 1-2 Archiwum Narodowe w Krakowie, Archiwum Potockich z Krzeszowic, sygn. AKPot. 2851. Fragment serii opisów „Obrazów Galleryi Willanowskiey” dotyczący obrazu Zbawiciel trzymający w ręku Kulę Ziemską, s. 69-70, rkps.

Portrety Joanny Aragońskiej a wilanowski „Salvator Mundi” (artykuł)

Prezentowany na wystawie Leonardiana w kolekcjach polskich obraz Zbawca Świata (Salvator Mundi; nr inw. Wil.1016) był dawniej kojarzony poprzez formalne …

Poz. kat. 38 - Modestia et Vanitas, Giovanni Volpato (173233-1803), według Bernardina Luiniego, Modestia et Vanitas, wyd. Rzym, 1773, miedzioryt, akwaforta, papier czerpany, montaż królewski, 216 mm x 238 mm, 715 mm x.jpg

„Modestia et Vanitas” Giovanniego Volpato wg Bernardina Luiniego (artykuł)

Przedstawienie znane pod różnymi tytułami: „Skromność i Próżność” (łac. Modestia et Vanitas), „Święta Marta i święta Maria Magdalena”, „Nawrócenie świętej …

Bernardino Luini (ok. 1480/82 - ok. 1532) – przypisywany, Madonna z Dzieciątkiem, ok. 1515-1520, spoiwo olejne, deska topolowa, 74 cm x 56 cm, Muzeum Narodowe w Warszawie (nr inw. M.Ob.624 MNW), fot. Krzysztof Wilczyński

„Madonna z Dzieciątkiem” Bernardina Luiniego (artykuł)

Obraz „Madonna z Dzieciątkiem” przypisywany Bernardinowi Luiniemu pochodzi z historycznej kolekcji księcia Konstantego Adama Czartoryskiego (1774–1860) z pałacu w Weinhaus …

Poz. kat. 28 - Św. Katarzyna Aleksandryjska.jpg

„Święta Katarzyna Aleksandryjska” Friedricha Theodora Michaela Johna (artykuł)

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie przygotowało wystawę „Leonardiana w kolekcjach polskich”, która jest dostępna dla publiczności do 15 …

leonardiana - .jpg

Zaginione leonardiana z kolekcji wilanowskiej. Część II: „Głowy apostołów z Ostatniej Wieczerzy” Leonarda da Vinci (artykuł)

Wśród obiektów zaginionych po II wojnie światowej ze zbiorów wilanowskich znajdują się rysunki (kartony) Głów apostołów z Ostatniej Wieczerzy Leonarda …

_O1J0020.jpg

„Wizerunki zniekształcone” Francesca Melziego i Václava Hollara według Leonarda da Vinci (artykuł)

W 1650 r. Wenceslaus Hollar (w innym brzmieniu: Václav Hollar; 1607-1677), rytownik czeskiego pochodzenia (urodził się w Pradze), opublikował odwzorowanie …

roczmuzwarsz1957_0753.jpg

Wystawa „leonardowska” w Muzeum Narodowym w Warszawie w 1952 r. (przypomnienie) (artykuł)

Minęło prawie sześćdziesiąt osiem lat od otwarcia wystawy leonardowskiej w Muzeum Narodowym w Warszawie (tytuł: „Leonardo da Vinci”; czerwiec-lipiec 1952 …

portret młodej kobiety.jpg

„Portret młodej kobiety z łańcuchem w kształcie skorpiona” Giovanniego Antonia Boltraffia – wyjątkowe leonardianum z kolekcji Potockich z Zatora i Jabłonny (artykuł)

W 1952 r. w „Biuletynie Historii Sztuki” ukazał się artykuł Jana Białostockiego (1921-1988) na temat Warszawskich „Leonardianów”[1], nawiązujący do wystawy …

św. Jan Chrzciciel - Leonardiana.jpg

Bernardino Luini, Andrea del Sarto i zaginiony „Święty Jan Chrzciciel z barankiem” z kolekcji wilanowskiej (artykuł)

Około 1525 r. Bernardino Luini (ok. 1480-1532), jeden z najzdolniejszych uczniów Leonarda da Vinci (1452-1519) w Mediolanie, namalował w technice …

madonna z dzieciątkiem.jpg

Zaginione leonardiana z kolekcji wilanowskiej. Część I: „Święta Maria Magdalena” i „Madonna z Dzieciątkiem i świętym Janem” według Bernardina Luiniego (ok. 1480-1532) (artykuł)

Portret Artemizji z kolekcji hrabiego Franciszka Potockiego (1788-1853), prawdopodobnie kopia obrazu Maria Magdalena Giampietrina (właśc. Giovanni Pedrini lub Giovanni Pietro …

Maria Magdalena.jpg

Co łączy „Świętą Marię Magdalenę Giampietrina”, „Chrystusa wśród doktorów” Bernardina Luiniego i „Portret Artemizji” z kolekcji hrabiego Franciszka Potockiego? (artykuł)

W 2010 r. dom aukcyjny Christie’s w Nowym Yorku wystawił na sprzedaż obraz olejny na desce Maria Magdalena przypisywany Giampietrinowi …

dzieciątko błogosławiące.jpg

„Dzieciątko błogosławiące" z kręgu Lorenza di Credi (ok. 1500) (artykuł)

Worcester Art Museum (Worcester, USA) posiada w swoich zbiorach obraz zatytułowany Cud Świętego Donata z Arezzo (technika olejna, deska; Theodore T. and Mary G. Ellis Collection, 1940.29 )[1], przypisywany Leonardo da Vinci i Lorenzo di Credi (właśc. Lorenzo d’Andrea d’Oderigo; ok. 1456/58/60-1536/37?), który kształcił się w tej samej, co Mistrz, pracowni Andrei del Verrocchia (właśc. Andrea di Michele di Francesco Cione; 1435-1488).

Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Muzeum w Internecie

Organizator

Partnerzy

Sponsorzy

Idea & Design
Copyright © Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych na naszej stronie internetowej oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych Użytkowników. Pliki cookies mogą Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż akceptują Państwo stosowanie plików cookies. Potwierdzam, że aktualne ustawienia mojej przeglądarki są zgodne z moimi preferencjami w zakresie stosowania plików cookies. Celem uzyskania pełnej wiedzy i komfortu w odniesieniu do używania przez nas plików cookies prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką prywatności.

✓ Rozumiem